Responsables : Catherine Bernard (Université Paris Diderot), Gerald Preher (Université Catholique de Lille)

Ateliers I

Jeudi
6 juin 2019, 13h30-16h30

Présidence : Gerald Preher

13h30 Tina Terradillos Université Paul Valéry Montpellier 3, EMMA (EA 741)

Adam’s Breed de Radclyffe Hall : l’exception éthique

14h Stéphane Sitayeb Sorbonne Université, VALE (EA 4085)

The fin-de-siècle Short Stories of Arthur Machen as Poetic Exceptions: from Uncanonical to Unclassifiable Texts

14h30 Armelle Parey Université de Caen, ERIBIA (EA 2610)

Kate Atkinson: Exception as a Rule in Case Histories (2004)

15h PAUSE

15h30 Héloïse Lecomte ENS Lyon, UMR 5317 IHRIM

“Exceptionality had become the norm”: Ali Smith’s Aesthetics of Exception in Artful (2012)

16h Catherine Lanone Université Sorbonne Nouvelle Paris 3, PRISMES (EA 4398)

Taking Exception to Homer’s Epic: Pat Barker’s The Silence of the Girls

Ateliers II

Vendredi
7 juin 2019, 9h-10h30

Présidence : Catherine Lanone

9h Georges Letissier Université de Nantes, CRINI (EA 1162)

Ronald Firbank: The Unpindownable “Butterfly”. Taking Exception to the Exception?

9h30 Isabelle Roblin Université du Littoral Côte d’Opale, HLLI (EA 4030)

Alison Case’s Nelly Dean (2016): an Exceptional Neo-Victorian novel?

10h Émilie Walezak Université Lumière Lyon 2, Passages XX-XXI (EA 4160)

Peacock and Vine (2016) by A.S. Byatt: An Auctorbiography?

Ateliers III

Samedi 8 juin 2019, 9h-10h30

Présidence : Catherine Bernard

9h Alice Borrego Université Paul Valéry Montpellier 3, EMMA (EA 741)

Exceptional Responsibility in Rebecca West’s The Return of the Soldier (1918)

9h30 Marie Laniel Université de Picardie Jules Verne, CORPUS (EA 4295) 

Exceptionality and particularism in Iris Murdoch’s The Sea, The Sea (1978)

10h Silvia Pireddu Université de Turin

Turning the Ordinary into the Exceptional: Digital Storytelling and the Works of Daniel Meadows.

Ateliers IV

Samedi 8 juin 2019, 11h-12h30

11h Justine Gonneaud Université d’Avignon et des Pays du Vaucluse, ICTT (EA 4277)

Exceptionality and Commonality in Jackie Kay’s Trumpet (2016)

11h30 Mark Davies CPGE, Marseille

Technological Anxieties and Formal Innovation in the Contemporary Novel: the Goldsmiths Prize