The 2010 SEAC Conference, » Playfulness and Painfulness », will be held at the University of Nice-Sophia Antipolis, with the support of CIRCPLES. The conference will take place on 5-6 November 2010, and we have the pleasure to announce that Graham Swift will attend the conference as our guest of honour.
Having lost faith in hegemonic discourse and reassuring canonical resolution, postmodern literature seems doomed to remain « unconsoled ». Doubts and pain are at the heart of texts which seek to convey affect—yet which at the same time constantly mock mawkish displays of pathos and relish playful shifts of tone or even grim irony. Pain thus mingles with derision, while emotion is most often associated with playful devices. This unexpected association entails a variety of stylistic and narrative devices, such as the recurrent use of first-person narration to convey and question emotion. Far from being simply playful or parodic, the wide scope of strategies shows not only the referential, but also the ethical impact of contemporary British literature. The first-person exploration of sundry emotions corresponds to the ethical quest defined by Levinas as a permanent effort to grasp the Other’s irreducible alterity or otherness, in the face-to-face epiphany of an encounter.
Thus papers dealing with this paradoxical interplay between ethics and irony, irreverence and pain will be welcome, especially (but not exclusively) if they address Graham Swift’s own work. A projection of the film adaptations of Swift’s work (including Last Orders) is being considered by the Cinémathèque, so that we would also be happy to accept papers dealing with cinematic transposition.
Abstracts for papers in English (about 300 words) should be sent to Christian Gutleben (gutleben@unice.fr) et Michel Remy (ScapeRemy@aol.com) before June 30, 2010.
Appel à communications « Le je(u) de l’émotion »
Le colloque 2010 de la SEAC, organisé par Christian Gutleben et Michel Remy avec le soutien du CIRCPLES, se tiendra en anglais à l’université de Nice-Sophia Antipolis les 5 et 6 Novembre 2010. Graham Swift en sera l’invité d’honneur.
Parce qu’elle a perdu toute foi dans les métarécits et leur consolation explicative, la littérature contemporaine dite postmoderniste semble marquée au sceau de l’inconsolable. Le doute et la douleur sont donc au cœur de cette littérature dont toute la gageure semble consister à reproduire ces affects tout en évitant et même en tournant en dérision la mièvrerie ou le pathos. La douleur est donc constamment mâtinée de dérision et l’émotion ne va jamais sans ludisme. Le jeu passe bien évidemment par les codes narratifs et c’est ainsi que le recours à la première personne représente le stratagème le plus courant pour reproduire ou imiter la voix de l’émotion. L’immense variété des je(ux) ainsi mis en texte montre bien l’ouverture non seulement référentielle mais encore éthique de la littérature britannique contemporaine. L’exploration des émotions les plus diverses conjuguées à la première personne correspond en effet à la quête éthique que Levinas définit comme une recherche permanente de l’altérité de l’autre, de l’épiphanie de l’autre. On s’intéressera donc aussi à cette coexistence paradoxale entre éthique et ludisme.
Comme ce colloque se déroulera en présence de Graham Swift, nous invitons les participants à s’intéresser en priorité (mais pas exclusivement) à son œuvre et comme une projection du film Last Orders est prévue à la Cinémathèque de Nice, nous faisons aussi appel à des interventions sur l’adaptation cinématographique de l’œuvre de Swift.
Les communications se feront en anglais ; les propositions de communication d’une longueur approximative de 300 mots sont à envoyer à Christian Gutleben (gutleben@unice.fr) et Michel Remy (ScapeRemy@aol.com) avant le 30 juin 2010.
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